FILMY

 

20 LITTLE FILMS
20 LITTLE FILMS. (1995 – 2012), z kolekcji SIXPACKFILM, 26 min wideo artu

Program z kolekcji jednej z najważniejszych instytucji archiwizujących i promujących sztukę wideo w Austrii. Dwadzieścia około minutowych prac wideo, zrealizowanych zostało na zamówienie Festiwalu Viennale w latach 1995-2012 przez najważniejszych artystów wizualnych i filmowców świata, m.in. Stan Brakhage, Agnès Varda, Jonas Mekas, Apichatpong Weerasethakul, Jean-Luc Godard and David Lynch. Każdy z twórców zrealizował samodzielne, unikalne dzieło, zaskakujące, lokujące się pomiędzy wypowiedzią polityczną, teledyskiem minimalistyczną etiudą i antyestetyczną abstrakcją. Pierwszy raz zaprezentowane razem jako zestaw z okazji 50 edycji Viennale na the Locarno Film Festival.

Czas i miejsce projekcji: 07.09.2013 | sobota | Teatr na Plaży | godz. 18.30

LAURIE ANDERSON: FILMY
Hidden Inside Mountains, scen. / reż. Laurie Anderson (2005), (USA), 25 min

Film Laurie Anderson to krótkie historyjki dotyczace natury, snów i sztuczek ludzkiej podświadomości. Umiejscowione w wymyślonym świecie o mocno teatralnej przestrzeni, historie rozwijają się poprzez muzykę, gesty, fragmenty tekstu i poezji samplowanych na wzór układanki. Poprzez sugestywne obrazy zwizualizowane zostały radość i strata snów. W filmie przewija się niepokojący wokal piosenkarza / performera Antoniego, dźwięki skrzypiec, dzwonków, szczekanie psów i wiele innych charakterystycznych dla Laurie Anderson melodii i elektronicznych dźwięków.

05.09.2013 | czwartek | PGS | godz. 21.15
08.09.2013 | niedziela | Teatr na Plaży | godz. 17.00

Laurie Anderson: Collected Videos (1990), real. Laurie Anderson, (USA), 55 min

Zestaw kilkuminutowych muzycznych klipów o eksperymentalnym charakterze zarówno w obrazie, jak i warstwie dźwiękowej. Anderson jest w nich aktorką i instrumentem wytwarzającym dźwięk. Jako całość stanowi interesujący wgląd w twórczość artystki w latach 1980-1990 i jej wypowiedź na temat współczesnych czasów, polityki państwa, zagrożeń i kondycji jednostki ludzkiej.

05.09.2013 | czwartek | PGS | godz. 21.15
08.09.2013 | niedziela | Teatr na Plaży | godz. 17.00

Home of the Brave: A Film by Laurie Anderson (1986), reż. Laurie Anderson, (USA), 90 min

Film jest zapisem koncertu, który Laurie Anderson zagrała w Park Theater w Union City, stan Nowy Jork latem 1985 roku. Występują w nim osobowości świata kultury, m.in. Wiliam S. Burroughs, który tańczy z Anderson tango i inni muzycy. Peter Gabriel jest obecny wokalnie w kilku utworach. Właściwie rozmach koncertu zbliża go do spektaklu z wysublimowaną scenografią, audiowizualnymi efektami i dramaturgią performance’u. Maski, kostiumy, poezja i doskonała muzyka elektroniczna sprawiają, że film jest ważnym przykładem połączenia sztuki i muzyki w niesamowitą i unikalną całość.

08.09.2013 | niedziela | Teatr na Plaży | godz. 19.00

Shirley: wizje rzeczywistości
FILM OTWARCIA:

Shirley: wizje rzeczywistości / Shirley – Visions of Reality (2013), reż. Gustav Deutsch, (Austria), 92 min
obsada: Stephanie Cumming, Christoph Bach, Florentin Groll, Elfriede Irral, Tom Hanslmaier

Gustav Deutsch ożywia na ekranie trzynaście obrazów legendarnego amerykańskiego artysty Edwarda Hoppera. Malarz nowoczesności portretował od lat 30. do 60. życie w wielkim mieście: spotkania w półmroku stacji benzynowych, oświetlone sztucznym światłem biurowe romanse, samotność hotelowych pokoi, trujący urok barów czynnych całą dobę. Obrazy Hoppera są tak intrygujące, bo są psychologicznymi zagadkami, zatrzymanymi kadrami z sytuacji, które za chwile mają się rozegrać albo właśnie się wydarzyły. Gustav Deutsch zaczyna swoje ‘wizje rzeczywistości’ tam, gdzie kończy się narracja malarza. Film wychodzi od kilkunastu najbardziej znanych obrazów, które zostają zanimowane i tworzą spekulację na temat życia w Hopperowskiej Ameryce. Deutsch tworzy bohaterkę zbiorową, amerykańską „everygirl”, aktorkę offowego teatru, kobietę walczącą o równouprawnienie, zderzającą się z Wielkim Kryzysem, nie akceptującą sztywnych norm obyczajowych ery maccartyzmu. Shirley – wizje rzeczywistości to subiektywna panorama amerykańskiego modernizmu, ale przede wszystkim portret wewnętrzny kobiety, która chce być nowoczesna.

Gustav Deutsch – zaangażowany w interdyscyplinarne projekty reżyser, artysta, architekt, muzyk i fotograf. W latach 80. zaczął kręcić filmy konstruowane zgodnie z zasadami found footage, której to estetyce pozostał wierny w dalszych etapach swojej twórczości. Jednym z najczęściej podejmowanych przez niego tematów jest refleksja nad istotą kina i dominującymi w nim narracjami. Od 1996 roku Deutsch pracuje nad serią Film ist będącą hołdem, a zarazem krytyką sztuki kinematograficznej oraz rządzących nią mechanizmów.

Czas i miejsce projekcji: 05.09.2013 | czwartek | PGS | godz. 19.30

Oficjalne otwarcie sekcji SCREEN. Pokaz zamknięty wyłącznie na zaproszenia i akredytacje

Skazany na porażkę
Skazany na porażkę: Ostatni rockendrolowy film / Born to Lose: The Last Rock and Roll Movie (1999), reż. Lech Kowalski, dokument, (USA), 90 min

Lech Kowalski, często tworzy filmy o swoich przyjaciołach, ludziach ze swego nowojorskiego otoczenia. Otoczenia artystycznego, muzycznie różnorodnego, przesyconego atmosfera buntu i anarchizmu. Film „Born to Lose: The Last Rock ‚n’ Roll Movie”, to biografia Johnny Thundersa, członka legendarnego proto-punkowego zespołu The New York Dolls. Za pomocą materiałów archiwalnymi i wywiadów z takimi muzykami, jak Dee Dee Ramone i Sylvain Sylvain, reżyser pokazał jaką sławą cieszył się przez pewnie czas Thunders. Szczególnie gdy stworzył zespół The Heartbreakers, jego kariera poszybowała maksymalnie wysoko, tam też życie osobiste i uzależnienie od heroiny przerwało to rockandrollowe pasmo na zawsze w tajemniczych okolicznościach w 1991 roku w Nowym Orleanie.

Czas i miejsce projekcji: 06.09.2013 | piątek | PGS | godz. 19.00

Side by Side
Side by Side (2012), reż. Christopher Kenneally, prod. Keanu Reeves, dokument, (USA), 99 min

Side by Side to dokumentalny hołd dla kina i magicznej potęgi celuloidowej taśmy ale także refleksja nad nowymi możliwościami technologii cyfrowej. Digitalizacja kinematografii w ciągu ostatnich dwu dekad spowodowała, że kino zaczęło podążać zupełnie nową drogą. Nie wszyscy uważają, że najlepszą. O tej rewolucyjnej zmianie i konsekwencjach schyłku kina analogowego opowiadają Kenneally i Keanu Reeves poprzez dyskusje z autorami zdjęć (Wally Pfister, Vittorio Storaro, Anthony Dod Mantle, Michael Ballhaus, Michael Chapman, Vilmos Zsigmond), reżyserami (Christopher Nolan,David Fincher, David Lynch, George Lucas, James Cameron, Martin Scorsese), montażystami (Walter Murch, Anne V. Coates, Chris Lebenzon) i innymi przedstawicielami branży filmowej. Film przedstawia historię kina z perspektywy zmieniającej się technologii poprzez pryzmat osobistych doświadczeń i preferencji najważniejszych żyjących jego twórców. od pierwszych zapisujących obraz czarno-biały, poprzez czasy Technicoloru, kończąc na ewolucji cyfrowych narzędzi operatorskich w ciągu ostatniej dekady.

Czas i miejsce projekcji: 08.09.2013 | niedziela | PGS | godz. 17.00

Kobas Laksa: wideo art
W indywidualnej prezentacji zobaczymy Kobasa Laksę, jednego z czołowych polskich artystów wizualnych , fotografów i artystów wideo. Twórca zaprezentuje różnorodne prace: foundfootagowych 12 niemych ludzi, trawestację głośnego filmu Syndneya Lumeta z 1957 roku i wideo dokumenty Pojechałem z mamą na pielgrzymkę i performance dokamerowy specjalnie zrealizowany dla Festiwalu ARTLOOP. Artysta z właściwym sobie humorem i dystansem analizuje różne sposoby percepcji tych samych zdarzeń. W filmach tworzy wielowymiarowe portrety ludzi, przez obserwację: matki – organizatorki pielgrzymek i kreację, w inspirowanym działaniami Warsztatu Formy Filmowej performance z uczestnikami warsztatów terapii zajęciowej w Skarszewach. Podejmujący eksperymenty współuczestnictwa Laksa, konstruuje niemożliwe do zaistnienia światy i w sposób wywrotowy nadaje im rygor.

Prezentacja + spotkanie z artystą
Czas i miejsce pokazu: 07.09.2013 | sobota | Teatr na Plaży | godz. 19.00

After the factory
After the factory (2012), reż. Philip Lauri, producent Michał Gruda, dokument (USA/Polska), 44 min

W jaki sposób poradzić sobie z fabryczną przeszłością miasta? Co zrobić, kiedy z napędzającego koniunkturę przemysłu zostało bardzo niewiele? Łódź i Detroit, chociaż oddalone o tysiące kilometrów, zmagają się z tym samym problemem: muszę wymyślić dla siebie nową formułę działania po upadku przemysłu, który napędzał ich rozwój z górą przez cały wiek. Organizacja Detroit Lives! zajmująca się ożywianiem przestrzeni swojego miasta zrealizowała przy pomocy Stowarzyszenia Topografie z Łodzi film dokumentalny opowiadający o zmaganiach obu ośrodków ze skutkami dezindustrializacji.
Detroit, niegdyś stolica światowego przemysłu samochodowego, to dziś miejska pustynia przypominająca do złudzenia futurystyczną scenografię z filmów o Robocopie. Wielu twierdzi, że w erze technologii cyfrowych i globalnych przepływów kapitału miasto skazane jest na zagładę. Dziś na skutek globalnych przemian gospodarczych dotknięte jest bezrobociem, odpływem mieszkańców i degradacją tkanki urbanistycznej. Podobną historię i problemy ma Łódź – w przeszłości jeden z największych europejskich producentów tekstyliów. Nazywana “polskim Manchesterem” również padła ofiarą dezindustrializacji tym razem spowodowanej zamknięciem rynków wschodnich wraz z upadkiem Związku Radzieckiego. Oba miasta próbują uporać się z kryzysem. Co robią i co mogą zrobić, aby zmienić swoje położenie? Jak w tej trudnej sytuacji odnajdują się mieszkańcy?

Film „After The Factory” zabiera widza w fascynującą podróż, której głównym tematem jest tworzenie nowej tożsamości opartej na świadomości potencjału kryjącego się wśród murów dwóch zapomnianych miast, które muszą określić się na nowo.

Po filmie spotkanie z jego producentem Michałem Grudą – wiceprzewodniczącym Łódzkiego Stowarzyszenia Inicjatyw Miejskich Topografie, pracownika Muzeum Miasta Łodzi, społecznika, organizatora różnorodnych akcji w przestrzeni miejskiej, aktywisty miejskiego Łodzi.

Czas i miejsce projekcji: 06.09.2013 | piątek | Teatr na Plaży | godz. 18.00

WRO IN TOUR 13 pionering values
WRO IN TOUR 13 pionering values, prezentacja Piotr Krajewski, wideo art

Prezentacja zgrupowanych w tematyczne zestawy prac z dziedziny sztuki mediów elektronicznych od prekursorów z lat sześćdziesiątych Carolee Schneemann i siedemdziesiątych XX w. Woodiego Vasulki, do współczesnych realizacji sieciowych.
Program zaprezentuje Piotr Krajewski, dyrektor festiwalu WRO, kurator wystaw, autor publikacji na temat sztuki nowych mediów.

Czas i miejsce projekcji: 07.09.2013 | sobota | PGS | godz. 17.00

3x3D
3x3D: Jean-Luc Godard, The Three Disasters; Peter Greenaway, Just in Time; Pêr Edgar, Cinemasapiens (2013) (Portugalia), 70 min

Szalona i fantazmatyczna wizja kinematografii będzie można zobaczyć w stereoskopowym filmie nowelowym 3x3d. Francuz Jean-Luc Godard, Brytyjczyk Peter Greenaway i Portugalczyk Edgar Pêr prezentują w nim unikalne, autorskie wizje ewolucji kina inspirowanego technologią 3D, jej oddziaływaniem na widownię. Godard w obrazie The Three Disasters w trzech sekwencjach podejmuje temat pamięci i natury kina jednocześnie komentując je z offu. W noweli Just in Time Greenaway eksploruje dzieje portugalskiego miasteczka Guimarães,w trzecim wymiarze widząc jego lokalnych bohaterów, symbole miejsca i fantazmaty. pomników. herosów zabytków. Z charakterystyczną dla siebie ciekawością faktury i przestrzeni zaprzęga. W pełnym energii i żywiołowości filmie Pêra Cinemasapiens w dowcipny sposób widzowie przyglądać się będą ewolucji siebie samych – kinowych widzów.

Czas i miejsce projekcji: 08.09.2013 | niedziela | PGS | godz. 19.00

Camille Claudel
Camille Claudel, 1915 (2012), reż. Bruno Daumont, fabuła, (Francja), 95 min
obsada: Juliette Binoche, Jean-Luc Vincent, Robert Leroy, Emmanuel Kauffman, Marion Keller, Armelle Leroy-Rolland

Zupełnie inna niż wcześniejsze opowieść o bardzo utalentowanej francuskiej rzeźbiarce, która swoje życie i sukces zawodowy poświęciła ukochanemu mężczyźnie – Augustowi Rodinowi. Jednak to jego historia sztuki i świata zapamiętała jako spektakularnego twórcę monumentów ( m.in. Mieszczan z Calais i Myśliciela), a nie artystkę Camille Claudel (niesamowita w tej roli Juliette Binoche). W 1915 roku zamknięta w ośrodku dla obłąkanych, walczyła ze swoją chorobą, między paranoją a apatią, na zmianę wściekła jak zranione zwierzę i uduchowiona jak Joanna d’Arc. Bruno Dumont, reżyser, który stara się opowiadać o metafizyce ze skrajnie materialistycznej perspektywy, pokazuje w swoim filmie, jak wokół bohaterki wznoszą się kolejne, coraz mniej namacalne mury. Zimne ściany szpitala i szorstkie dłonie pilnujących ją ludzi. Wykrzywiająca jej zmysły nadwrażliwość. Brutalny dyktat rozumu, który skazuje odmienne jednostki na życie w zamknięciu. Wreszcie – obojętność brata Camille, poety, którego od spraw doczesnych odrywa megalomania podsycana przez religijną obsesję.

Bruno Dumont – Urodził się w 1958 roku we Francji, przygotowywał się do pracy artysty, wykładając filozofię i kręcąc filmy reklamowe. Kino miało być dla niego ucieczką od spętanego logiką myślenia, językiem, który pozwoli mu wyrazić rządzące światem sprzeczności. Pierwsze spotkanie z tym medium było jak najbardziej udane: debiutanckie Życie Jezusa otrzymało nagrodę im. Jeana Vigo i Złotą Kamerę. Potem powstały m.in. Ludzkość, Hadewijch i Poza szatanem. W kolejnych filmach Dumont starał się tworzyć „świeckie kino religijne”, czyli takie, które konfrontowałoby dogmaty z namacalną rzeczywistością. Równocześnie uznaje się go za spadkobiercę Roberta Bressona i współtwórcę nurtu zwanego „nową francuską ekstremą”.

Czas i miejsce projekcji: 08.09.2013 | niedziela | PGS | godz. 20.30