PROGRAM FILMOWY

LILY BENSON / ANNA BILLER / MELISSA DULLIUS / LEO GABIN / ERIK GANDINI / GRANT GEE / ESTER GOULD / CASSANDRA GUAN / TITA VON HARDENBERG / K8 HARDY / DANIEL HOESL / GUSTAVO JAHN / ADAM BHALA LOUGH / JUMANA MANNA / HANNES ROSSACHER / STEFAN SCHWIETERT / BEN WHEATLEY

OBEJRZYJ TRAILERY

27.08
18.00 | PGS – Kinoinstalacja | FILMOWE OTWARCIE ARTLOOP: „Magiczna substancja we mnie“ reż. Jumana Manna [68 min]
20.30 | PGS – Kinoinstalacja | FILMOWE OTWARCIE ARTLOOP: „Bardzo romantycznie“ reż. Melissa Dullius, Gustavo Jahn [72 min]
22.30 | PGS – Kinoinstalacja |„Czarownica miłości“ reż. Anna Biller [120 min]

28.08
16.00 | PGS – Kinoinstalacja | Wideokracja reż. Erik Gandini [82 min]
18.00 | PGS – Kinoinstalacja | „WiNWiN” reż. Daniel Hoesl [84 min]
20.00 | PGS – Kinoinstalacja | Björk. The Creative Universe of a Music” reż. Hannes Rossacher, Tita Von Hardenberg [52 min]

2.09
19.00 | PGS – Kinoinstalacja | Fatałaszkument“ reż. K8 Hardy [82 min]
21.00 | PGS – Kinoinstalacja | Dziwny romans z własnym ego reż. Ester Gould [93 min]

3.09
18.00 | PGS – Kinoinstalacja | Muzeum Niewinności reż. Grant Gee [97 min]
20.00 | PGS – Kinoinstalacja | Mamadada filmballada” reż. Cassandra Guan, Lily Benson [82 min]
22.00 | PGS – Kinoinstalacja | High-Rise“ reż. Ben Wheatley [119 min]

4.09
16.00 | PGS – Kinoinstalacja | Wyobraź sobie świat bez muzykireż. Stefan Schwietert [83 min]
18.30 | PGS – Kinoinstalacja | A Crackup at the Race Riots” reż. Leo Gabin [60 min]
20.00 | PGS – Kinoinstalacja | Hot Sugar i jego zimny świat” reż. Adam Bhala Lough [87 min]

Wybór form filmowych podczas 05 ARTLOOP to subiektywna selekcja obrazów wprost odnoszących się do hasła KUMULACJA, dokonana przez Ewę Szabłowską i Lenę Dula. Obie kuratorki skoncentrowały się na wybranych znaczeniach / interpretacjach KUMULACJI, która jako zjawisko trafnie definiuje / komentuje wiele z nośnych problemów współczesnej rzeczywistości.

Jako filmy otwarcia zaprezentujemy zwycięzcę Konkursu Filmów o Sztuce podczas ostatniego Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty – „Magiczną substancję we mnie“ w reżyserii  Jumany Manny oraz film, który uzyskał Specjalne Wyróżnienie – „Bardzo romantycznie“ w reżyserii Melissy Dullius i Gustavo Jahna. Oba filmy zaglądają do nietypowych archiwów: przestrzeni, w których skumulowane zostały emocje i wspomnienia. Palestyńska reżyserka Jumana Manna odkrywa przed nami archiwum etnomuzykologa z lat 30, Roberta Lachmanna – kolekcjonera muzyki arabskiej i sefardyjskiej. Przygląda się jak pozornie niewinna kolekcja ludowych piosenek nabiera politycznego wydźwięku. Choć sama przyjmuje pozycję etnografa, pokazuje jasno, że nawet tytułowa magiczna substancja czyli muzyka nie jest neutralna. A folkowe piosenki mogą być aktem oporu, zależnie od tego kto i w jakim języku je śpiewa, kto nagrywa i kto słucha.

Natomiast „Bardzo romantycznie“ – to bardzo intymne archiwum, materialny zapis związku – złożony z prywatnych nagrań, które para artystów kumulowała przez ostatnią dekadę. W filmie opowiadają o swojej przeprowadzce z Brazylii do Berlina, centrum artystycznego wszechświata. Mieszają autentyczne nagrania ze scenami inscenizowanymi, bo po pierwsze: nie zawsze kamera była pod ręką. A po drugie fetyszyzowanie prawdy jest bez sensu. Powstała w ten sposób, po części awangardowa autobiografia, a trochę film o miłości, częściowo esej o życiu artystów w Berlinie i fantazja o możliwościach, jakie otwierają się, gdy zdecydujemy się na uchylenie portalu prowadzącego w inne wymiary.

Problematykę KUMULACJI pod kątem społecznym odnajdujemy w niezwykle sugestywnych propozycjach, które spaja wspólny mianownik odważnego komentowania rzeczywistości, odnoszenia się do status quo człowieka uwikłanego w realia kapitalizmu, klasowe napięcia i dysfunkcjonalny świat mediów  – zaprezentujemy "WiNWiN“ w reżyserii Daniela Hoesla„High-Rise“ Bena Wheatley’a oraz „Wideokrację“ Erika Gandiniego.
Satyryczny film Hoesla zaprasza do świata korporacyjnego kapitalizmu, gdzie w szybko nakręcającej się spirali szybkich transakcji i ekonomicznych cudów, kumulacji niezrozumiałego żargonu, bezwzględnej żądzy zysków i pieniądza ludzie tracą kontakt z rzeczywistością.
Odrealniający świat mediów, zbudowany na nawarstwianiu rozrywkowych przekazów bezwzględnie obnaża “Wideokracja”, która na przykładzie włoskiej telewizji przedstawia zadziwiająca moc medialnych fantazji i naszą bezbronność jako widzów wobec telewizyjnej rozrywki. Kumulację społecznego szaleństwa i klasowej paranoi dosłownie przedstawia “High-Rise”, w którym walka klas toczy się w klaustrofobicznej przestrzeni nowoczesnego wieżowca. 

W tropieniu różnych interpretacji KUMULACJI sięgamy również po zjawisko autoprezentacji, nakierowania / skumulowania spojrzeń na siebie, na ja / self.
“Fatałaszkument” to nie tylko świadectwo przemian stylu / sposobu ubierania nowojorskiej artystki – K8 Hardy, to przede wszystkim rejestracja autoprezentacji w czasach, gdy raczkowały blogi, nie istniał facebook ani instagram. K8 Hardy przez dziesięć lat prowadziła swoisty dziennik filmowy, w którym rejestrowała  siebie i to, w co się ubiera. Była prekursorską selfie i zarazem kontynuatorką feministycznych gestów artystek, takich jak Cindy Sherman, które fotografując same siebie, chciały decydować o swoim wizerunku. Dlaczego kobiety uwielbiają selfie – czy to przejaw narcyzmu czy odzyskiwanie władzy nad przedstawianiem własnego ciała?

“Dziwny romans z własnym ego” już w swoim tytule komentuje meandry uwikłania w grę spojrzeń – tych zewnętrznych – oceniających i wewnętrznej samooceny, które mogą sprawić, że czujemy się jak królowe świata, ale też mogą doprowadzić na skraj załamania i depresji. Eksperymentalny film Ester Gould, pokazuje współczesne uwikłanie w poczucie wyjątkowości. Reżyserka opowiada o swojej siostrze, którą zawsze podziwiała, równocześnie szkicując portret osobowości „gwiazdy” – najpopularniejszej dziewczyny w towarzystwie. Pewnej siebie, wyjątkowej i podziwianej. Równocześnie odkrywając mrok czający się za presją bycia ciągle przebojowym, kreatywnym, odnoszącym sukcesy.  W kilku epizodach buduje ciekawe studium egocentryzmu, graniczącego z narcyzmem, do absurdu skumulowanego wszędzie tam, gdzie wystawiamy swoją próżność na pokaz i zalajkowanie.

Podczas 05 ARTLOOP nie może zabraknąć muzyki ani prezentacji sylwetek charyzmatycznych artystów - tym razem sięgamy po filmy zbudowane wokół postaci wizjonerki BJÖRK - "Björk. The Creative Universe of a Music" Hannesa Rossachera, Tity Von Hardenberg, Billa Drummonda - "Wyobraź sobie świat bez muzyki" Stefana Schwieterta oraz artysty o pseudonimie Hot Sugar - "Hot Sugar i jego zimny świat" w reż. Adama Bhala Lougha. Kumulację rozumianą jako eksperymentalne nawarstwianie i zagęszczanie, opartą o mnogość obrazów i form przekazu z pewnością reprezentują "A Crackup at the Race Riots" Leo Gabina oraz "Mamadada filmballada" Cassandry Guan i Lily Benson. Kumulacja bezsprzecznie kojarzy się z kolekcjonowaniem i dlatego sięgamy po "Muzeum Niewinności" Granta Gee, aby przeniknąć do fascynującego świata powieści Orhana Pamuka i kreowanego przez niego muzeum, poznać sposoby kolekcjonowania wspomnień. Powrót do przeszłości wydaje się szczególnie pociągający dla Anny Biller, która w "Czarownicy Miłości" tworzy zabawę vinatege’owym kinem erotycznym, zrealizowaną w obłędnej stylówce lat 60. we wszystkich barwach technikoloru. To kumulacja rozkoszy w czystej postaci.