screen

Na wszystkie pokazy wstęp wolny! Uwaga ilość miejsc ograniczona!

POBIERZ HARMONOGRAM PROJEKCJI

W programie:
BRAK | KRYZYS | PUNK | DEZINTEGRACJA | MIASTA | SZTUKA

Artyści:
LECH KOWALSKI | LAURIE ANDERSON | KOBAS LAKSA | LARRY CLARK | BRUNO DUMONT | PEACHES | GUSTAV DEUTSCH | JEAN-LUC GODARD | PETER GREENAWAY | NINA MENKES | STAN BRAKHAGE | AGNÈS VARDA | JONAS MEKAS | APICHATPONG WEERASETHAKUL | DAVID LYNCH i wielu innych

Temat przewodni drugiej edycji festiwalu ARTLOOP związany z eksplorowaniem i uzupełnianiem braków znajduje swoje odzwierciedlenie także w sekcji SCREEN. W znanym już z wcześniejszych odsłon festiwalu mariażu form eksperymentalnych, dokumentów o artystach, fabuł wkraczających w obszar art worldu, a także prac wideo, w tym roku szczególne miejsce zajmą formy audiowizualne pod hasłem MIND THE GAP!.

Konfrontacje z niemożnością znalezienia punktów odniesienia i egzystencjalnym doświadczeniem pustki, z którego wyniknęło wytworzenie się postaw kontrkulturowych od lat 70. XX wieku, pokażemy na różnorodnych przykładach. Pod hasłami Punk, Dezintegracja i Nad krawędzią spróbujemy, dzięki artystom wizjonerom, spojrzeć na dzisiejszy świat z nadzieją.

Brak jako element kryzysu, ale nie tylko ekonomicznego, lecz świadectwa destabilizacji społecznej, będzie miał swoje odbicie w obrazach transformacji miast ich sposobu widzenia, ale także płynnej definicji jakości i wartości przestrzeni do życia. Punk jako ruch społeczny, artystyczny, estetyczny etc. był odpowiedzią na czasy niepewności, obecnie idea ta, choć przetłumaczona na język mainstreamu, stanowi ważny punkt odniesienia do wszelkich kryzysów kulturowych, które następowały od lat 70. W sekcji Screen zaprezentujemy więc kultową już fabułę poświęconą Sidovi Visiousowi (Sex Pistols) Sid i Nancy (1986) z niezapomnianą rolą Garry’ego Oldmana, dokumenty tworzone w czasie rozkwitu subkultury aż po współczesne trawestacje tego ruchu w dokumencie Pussy Riot. Modlitwa punka (2013).

Po dziś dzień Punk jest wciąż żywym źródłem inspiracji i postaw czego przykładem jest twórczość niezwykle interesującego amerykańskiego reżysera polskiego pochodzenia Lecha Kowalskiego. Ten filmowiec, reżyser, aktywista, edukator, który za swą broń uznał kamerę filmową, zaprezentuje premierowo w Sopocie retrospektywny zestaw swoich najgłośniejszych muzycznych filmów dokumentalnych jak: Is De De Home?, tworzoną kilkanaście lat biografię wokalisty The Ramones; D.O.A. A Rite of Passage (1981), swoistą rejestrację korzeni punkrocka, z udziałem m.in. Sex Pistols, Generation X, The Clash i Iggy Popa; Born to Lose: The Last Rock and Roll Movie (1999), dokument o tragicznym życiu gitarowego mistrza Johnny Thundersa (Heartbreakers). Kowalski spotka się z publicznością i opowie także o swoim nowym, nagrodzonym ostatnio w Marsylii filmie Drill Baby Drill!!!, który odzwierciedla postawę niepokornego wobec systemu korporacyjnego artysty, ujmującego się za prawami mieszkańców Podlasia do życia w nieskażonych przemysłem wydobywczym warunkach.

Zapis indywidualnych poszukiwań zaprezentujemy także w ostatnim obrazie jednego z największych mistrzów portretowania świata nastolatków – Larrego Clarka . W filmie Marfa Girl (2012) reżyser odnosi się do tego szczególnego momentu w życiu człowieka, kiedy wydaje się, że wszystko jest wybrakowane, a jednocześnie można cały świat stworzyć na nowo.

Wypełnianie pustki ma swoje odniesienie także w kontekście tkanki miejskiej, w dwóch dokumentach poświęconych Detroit. Ta amerykańska metropolia, jedyne miasto w historii Ameryki, które zbankrutowało jest ikoną zmagań z niedostatkami wywołanymi zamykaniem pewnych rozdziałów w rozwoju cywilizacyjnym, ale jednocześnie stanowi przykład innowacyjnych prób otwierania nowych perspektyw. Niebagatelną rolę pełnią tutaj artyści i współczesna kultura miejska. Zobaczymy przekrojową analizę życia miasta w Detropii (2012), a także zestawienie Detroit z innym ośrodkiem (w tym wypadku Łodzią) w After the factory (2012).

Poza bezpośrednimi interpretacjami hasła „brak”, na ARTLOOPIE znajdzie się wiele tytułów odpowiadających wcześniej przyjętej formule pokazywania filmów nawiązujących na wszystkie możliwe sposoby do współczesnej sztuki. Szczególną uwagę pragniemy zwrócić na: Shirley: wizje rzeczywistości (2013) w reżyserii Gustava Deutscha, gdzie zostało ożywionych trzynaście obrazów legendarnego amerykańskiego artysty Edwarda Hoppera; fabularną prapremierę Camille Claudell (1915) (2012) czyli znakomity portret kobiety- artystki w okowach czasów i sławy swego partnera Augusta Rodina; dokumentalne Art is a child’s play (2011) Matthew Spingforda ukazujące wpływ zabaw dziecięcych na twórczość całej generacji wiodących brytyjskich artystów, m.in. Tracy Emin czy Davida Bailey’a.

W sekcji SCREEN tegorocznego ARTLOOPA nie może zabraknąć także ekscentrycznych realizacji dedykowanych na nocne pokazy, wśród których warto wymieć zwłaszcza: elektro-operę wyreżyserowaną przez niekwestionowaną królową elektro-punka Jak zrobić Peaches (2012). To kampowy antymusical opowiadający dzieje Peaches, feministycznej prowokatorki, progresywnej performerki, do góry nogami wywracającej nie tylko przyjęte normy płciowe. Dla przeciwwagi zaprezentujemy także surrealistyczną fabułę mało znanej w Polsce, ale docenianej za granicą eksperymentatorki filmowej Niny Menkes pt. Phantom Love (2007).

Dla zainteresowanych sztuką i historią najnowszych mediów zaprezentujemy w bloku wideo specjalnie przygotowany przez Piotra Krajewskiego, dyrektora i kuratora Biennale Mediów Elektronicznych WRO Program WRO IN TOUR 13 pionering values przekrojowo obrazujący rozwój sztuki mediów elektronicznych w ciągu ostatnich 50 lat. W programie obok charakterystycznych i znaczących realizacji pionierów sztuki mediów (Woody Vasulka , Carolee Schneemann) znalazły się dzieła współczesne: od post wideoartowych, wyrafinowanych ekranowych kompozycji wizualnych i form eksperymentalnych, przez rejestracje multimedialnych performansów i interaktywnych instalacji, po projekty związane z nowymi kulturowymi i społecznościowymi formami komunikacji.

W indywidualnej prezentacji zobaczymy Kobasa Laksę, jednego z czołowych polskich artystów wizualnych , fotografów i artystów wideo. Twórca zaprezentuje różnorodne prace: foundfootagowych 12 niemych ludzi, trawestację głośnego filmu Syndneya Lumeta z 1957 roku i wideo dokumenty Pojechałem z mamą na pielgrzymkę i performance dokamerowy specjalnie zrealizowany dla Festiwalu ARTLOOP. Artysta z właściwym sobie humorem i dystansem analizuje różne sposoby percepcji tych samych zdarzeń. W filmach tworzy wielowymiarowe portrety ludzi, przez obserwację: matki – organizatorki pielgrzymek i kreację, w inspirowanym działaniami Warsztatu Formy Filmowej performance z uczestnikami warsztatów terapii zajęciowej w Skarszewach. Podejmujący eksperymenty współuczestnictwa Laksa konstruuje niemożliwe do zaistnienia światy i w sposób wywrotowy nadaje im rygor.

Ciekawostką dla wielu będzie zapewne obejrzenie zestawu 26 minutowych dzieł z kolekcji wiedeńskiego SIXPACKFILM zrealizowanych w latach 1995-2012 przez najważniejszych artystów wizualnych i filmowców świata, m.in. Stan Brakhage’a, Agnès Varda, Jonas Mekasa, Apichatpong Weerasethakula, Jean-Luc Godarda oraz Davida Lyncha. Każdy z twórców zrealizował samodzielne, dzieło, zaskakujące mieszczące się pomiędzy wypowiedzią polityczną, teledyskiem, minimalistyczną etiudą i antyestetyczną abstrakcją.

Swego rodzaju opowieścią o metamorfozie kina są filmy Side by Side i nowelowy 3X3D. Ten pierwszy edukacyjnie wyśmienity obraz Keanu Reeves’a (tu w roli producenta) jest prowokacyjną podróżą przez techniczne i estetyczne skutki przejścia z tradycyjnej technologii filmowej na cyfrową.

Natomiast szaloną i fantazmatyczna wizję kinematografii będzie można zobaczyć w jednej z pereł sekcji SCREEN, filmie nowelowym 3x3D. Jean-Luc Godard, Peter Greenaway i Edgar Pêr prezentują w nim unikalne, autorskie wizje ewolucji kina inspirowanego technologią 3D, jej oddziaływaniem na widownię. Godard w obrazie The Three Disasters w trzech sekwencjach podejmuje temat pamięci i natury kina, jednocześnie komentując je z offu. W noweli Just in Time Greenaway eksploruje dzieje portugalskiego miasteczka Guimarães, w trzecim wymiarze widząc jego lokalnych bohaterów, symbole miejsca i fantazmaty, pomniki, herosów, zabytki. W pełnym energii i żywiołowości filmie Pêra Cinemasapiens w dowcipny sposób widzowie przyglądać się będą ewolucji siebie samych – kinowych widzów.

Przedpołudnia w Państwowej Galerii Sztuki i Teatrze na Plaży będą tez mogły spędzić dzieci z rodzicami, oglądając filmy animowane i krótkie fabuły z kolekcji Fundacji Młodego Kina, a dla chętnych przewidziana jest nauka języka czeskiego w formie zabawowego warsztatu filmowo-plastycznego.

Marek Kraska | Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Kuratorzy Sekcji SCREEN

W programie znalazły się również wydarzenia specjalne:

– Spotkanie z współtwórcą filmu „After the Factory” Michałem Grudą.
– Dyskusja z udziałem m.in. Lecha Kowalskiego, Romana Sebastyańskiego „Punk wtedy i dziś”
– Spotkanie z artystą i prezentacja filmów wideo Kobasa Laksy
– Masterclass z Lechem Kowalskim
– Prezentacja z komentarzem najciekawszych prac oraz dokumentacji wystaw i projektów multimedialnych WRO 2013

POBIERZ HARMONOGRAM PROJEKCJI